لطفا صبر کنید ...

گام به گام آموزش پرینت و چاپ شجره نامه ها
دسته بندی: آموزش ها، تاریخ انتشار: 1400/12/15، آخرین بروزرسانی: 1401/01/23 ساعت 03:43 ب.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب پرینت این صفحه به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 

یکی از سوالات متداول کاربران، نحوه پرینت، چاپ و یا ذخیره شجره نامه ها به صورت PDF ها است. لذا در این نوشتار به آموزش گام به گام پرینت، چاپ و ذخیره شجره نامه ها می پردازیم.

پیش از شروع می بایست بدانیم که «شجره ساز» چه ابزارهایی را برای پرینت و چاپ شجره نامه ها در اختیار شما می گذارد. در پاسخ به این سوال، به طور کلی «شجره ساز» امکان پرینت شجره نامه ها را در چهار بخش زیر در اختیار کاربران می گذارد:

  • پرینت درخت از صفحه اصلی مشاهده شجره نامه ها
  • پرینت درخت از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها
  • پرینت به صورت لیست از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها
  • پرینت به صورت آلبوم از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها


1. پرینت درخت از صفحه اصلی مشاهده شجره نامه ها

برای پرینت شجره نامه ها مانند آنچه در صفحه شجره نامه خود می بینید. تنها کافی است که کلیدهای Control و P (در سیستم عامل ویندوز و یا Mac و P در سیستم عامل مکینتاش) و یا از منوی اصلی مرورگر خود، گزینه Print را انتخاب کنید. با انجام این عملیات می بایست صفحه ای کم و بیش مانند شکل زیر را مشاهده کنید. در این صفحه 5 پارامتر اصلی به صورت زیر قابل تنظیم و تغییر می باشند. در صورتی که هر کدام از گزینه های موجود در شکل زیر را مشاهده نمی کنید، به بخش «سوالات متداول» در پایان این نوشتار مراجعه نمایید.

  1. انتخاب چاپگر و یا چاپگر مجازی. در صورتی که می خواهید شجره نامه خود را به صورت کاغذی چاپ کنید، یک چاپگر حقیقی و در صورتی که علاقمند به ایجاد نسخه PDF از شجره نامه خود هستید، چاپگر مجازی خود را انتخاب نمایید. در صورتی که آشنایی کافی با چاپگرهای مجازی ندارید کلید واژه «چاپگر مجازی PDF» را در گوگل جستجو کنید.
  2. انتخاب نمایش افقی و یا عمودی در چاپ. با استفاده از این گزینه شما می توانید از میان چاپ افقی و یا عمودی، یک مورد را انتخاب کنید. اگر نمی دانید که کدام گزینه را انتخاب کنید، این گزینه را بر روی Landscape تنظیم نمایید.
  3. نوع کاغذ خود را مشخص کنید. بهترین نتیجه برای چاپگرهای خانگی با تنظیم بر روی اندازه A4 به دست می آید. در صورتی که می خواهید شجره نامه خود را با اندازه های دیگر چاپ کنید، از راهنما و یا مسیول بخش چاپ در چاپخانه مورد نظر خود کمک بگیرید. در نهایت اگر قصد ذخیره نسخه PDF شجره نامه خود را دارید، این گزینه تفاوت چندانی نخواهد داشت. با این حال توصیه ما این است که این گزینه را بر روی A4 تنظیم نمایید.
  4. تنظیم حاشیه کاغذ. این گزینه حاشیه صفحه را مشخص می کند و به شما اجازه انتخاب از میان چندین گزینه را خواهد داد. در صورتی که مانند ما علاقمند به پرینت تمام صفحه و بدون حاشیه شجره نامه خود هستید، این گزینه را بر روی None تنظیم کنید.
  5. تنظیم اندازه محتوا. این گزینه مهمترین گزینه در تعیین اندازه شجره نامه شما در نسخه PDF و یا چاپی است. این مورد کمک می کند که تمام شجره نامه شما در یک صفحه چاپ شود. متاسفانه فرمول مشخصی برای تعیین مقدار این گزینه وجود ندارد و شجره نامه های مختلف با اندازه های متفاوت، مقادیر متفاوتی را طلب می کنند. شما می توانید با سعی و خطا بهترین مقدار را برای این گزینه و شجره نامه خود تعیین نمایید.

در نهایت زمانی که از نتیجه کار خود راضی بودید بر روی گزینه Save (مانند دکمه آبی رنگ Save در پایین و سمت راست تصویر زیر) و یا دکمه Print (این مورد در شکل زیر وجود ندارد) کلیک کنید.



شکل 1. تنظیمات چاپ شجره نامه ها در مرورگرها

صفحه پرینت شجره نامه ها در مرورگر ها


2. پرینت درخت از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها

در ابتدا و پیش از شروع، به نحوه دسترسی به صفحه «پرینت و چاپ شجره نامه ها» می پردازیم.

برای دسترسی به صفحه پرینت و چاپ شجره نامه ها از صفحه مدیریت خود، وارد بخش «مشاهده تمامی شجره نامه های من» شوید. سپس از لیست ابزارهای ذیل نام شجره نامه خود گزینه «پرینت و چاپ این شجره نامه» را انتخاب کنید. به طور جایگزین، شما می توانید از بخش ابزارهای سمت چپ نام شجره نامه خود بر روی شکلک پرینتر کلیک کنید.


شکل 2. نحوه دسترسی به بخش «پرینت و چاپ شجره نامه ها»

ورود به بخش پرینت و چاپ شجره نامه ها


با انجام عملیات فوق، بخشی مانند شکل زیر برای شما نمایش داده خواهد شد. در این بخش شما می توانید تنظیماتی را مانند، نمایش سیاه و سفید (در مقابل نمایش رنگی) شجره نامه، نمایش اسامی به صورت کامل، نمایش راهنمای نسل ها و ... را به صورت دلخواه تنظیم نمایید. سپس با کلیک بر روی گزینه چاپ و تنظیم گزینه های مشابه شکل 1 (در بالای این صفحه)، شجره نامه خود را به صورت چاپی و یا PDF ذخیره نمایید.

  • لطفاً دقت نمایید که شما می توانید با کلیک بر روی نسل های درخت شجره نامه خود، تنها آن نسل و نسل های زیر مجموعه آن را مشاهده و چاپ کنید.
  • برای مشاهده نام کامل نسل ها (در صورتی که تنظیم نمایش درخت بر روی خلاصه نام ها است)، تنها کافی است که موس خود را بر روی نسل های درخت حرکت دهید.
  • شما می توانید با کلیک بر روی لیست نسل ها (در زیر درخت شجره نامه)، موقعیت نسل را در درخت شناسایی نمایید.


شکل 3. تصویر نمونه از بخش «پرینت به صورت درخت» 

پرینت و چاپ درختی شجره نامه

3. پرینت به صورت لیست از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها

برای دسترسی به این ابزار مانند بخش فوق، وارد بخش «پرینت و چاپ شجره نامه ها» شوید و سپس از منوی بالای درخت شجره نامه خود ابتدا گزینه «تنظیمات و راهنما» و سپس گزینه «نمایش به صورت لیست» را انتخاب نمایید.


نمایش شجره نامه به صورت لیست


با کلیک بر روی گزینه «نمایش به صورت لیست» وارد بخش چاپ لیست نسل ها خواهید شد. این مورد در شکل زیر نمایش داده شده است. در این بخش نسل ها به صورت لیستی عمودی (بالا به پایین) نمایش داده می شوند. در این بخش نیز مانند نمایش درختواره با کلیک بر روی نسل ها، تنها آن نسل و زیر مجموعه های آن نمایش داده خواهد شد. 


شکل 4. تصویر نمونه از بخش «پرینت به صورت لیست» 

پرینت شجره نامه به صورت لیست


4. پرینت به صورت آلبوم از صفحه «پرینت و چاپ» شجره نامه ها

این بخش شامل ساختار درختی نمی باشد ولی یک گزینه ایده آل برای پرینت و چاپ شجره نامه برای دیوار نگارها و کاغذدیواری ها است. برای دسترسی به این ابزار پس از ورود به صفحه پرینت و چاپ شجره نامه ها و از بالای صفحه، مانند شکل زیر گزینه «نمایش به صورت آلبوم» را از منوی «تنظیمات و راهنما» انتخاب کنید. این روش نمایش به شما اجازه می دهد تا شجره نامه خود را به ترتیب سن نسل ها نمایش و چاپ نمایید.


نمایش به صورت آلبوم


شکل 5. تصویر نمونه از بخش «پرینت به صورت آلبوم» 

نمونه ساختار آلبوم شجره نامه ها


در نهایت زمانی که از نتیجه کار خود راضی بودید، بر روی گزینه «چاپ» کلیک کنید تا تنظیمات چاپگر (مانند شکل 1 در بالای این صفحه) را مشاهده، اعمال و شجره نامه خود را چاپ و یا به صورت PDF ذخیره نمایید.


سوالات متداول این بخش:

در شکل 1، چرا من همه گزینه ها را نمی بینم؟ در صورتی که تمامی گزینه های موجود در شکل 1 را مشاهده نمی کنید و یا گزینه های بیشتری از این شکل مشاهده می کنید، دلیل این مورد اختلاف در برنامه های پرینت و چاپگرهای مجازی است. در صورتی که گزینه های بیشتری را مشاهده می کنید، گزینه های اضافی را نادیده بگیرید و یا بر روی پیش فرض آنها رها نمایید ولی اگر گزینه های کمتری را مشاهده می کنید، می بایست از یک برنامه چاپگر مجازی دیگر استفاده نمایید و یا راهنمای پرینتر خود را برای فعال سازی همه گزینه ها مطالعه نمایید. گاهی نیز برخی مرورگرها دارای گزینه هایی برای نمایش تمامی تنظیمات هستند. در این صورت مانند شکل زیر بر روی گزینه More Settings کلیک کنید.

مشاهده همه تنظیمات مرورگر در صورت پنهان بودن گزینه ها

چرا عناصر در نمایش شجره نامه ها به ترتیب ورود نسل ها نمایش داده نمی شوند؟  شجره ساز نسل ها را براساس سن آن ها نمایش می دهد. لذا در صورتی که علاقمند به نمایش صحیح ترتیب نسل ها هستید، تنها کافی است که (حداقل) سال تولد را برای نسل ها وارد نمایید.

چطور می توانم سوالات خود را درباره این بخش مطرح کنم؟ برای طرح سوالات خود درباره پرینت و چاپ شجره نامه ها از بخش «پرسش و پاسخ» استفاده نمایید.


  • مطالب مرتبط