لطفا صبر کنید ...

آمادگی برای ایجاد شجره نامه خانوادگی
دسته بندی: مقالات، تاریخ انتشار: 1400/08/13، آخرین بروزرسانی: 1400/08/20 ساعت 04:23 ق.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب پرینت این صفحه به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 


هر "سفر به خانه" از خانه آغاز می شود. جستجو برای یافتن پاسخی برای سوالاتی چون اجدادمان چه کسانی بودند، از کجا آمده اند، چه اتفاقاتی و رویدادهای تاریخی را تجربه کرده اند و بسیاری سوالات دیگر از یک نقطه ساده شروع می شود، گفتگو با اقوام و دانستن بیشتر درباره خود. ولی تمام این دانسته ها می بایست در مکانی امن نگهداری شود و اینجاست که تکنولوژی و دنیای به هم پیوسته با کابل های مسی و فیبرهای نوری به یاری شما می آید و حال شما می توانید در سرویس های آنلاین مانند «شجره ساز» شجره نامه هایی با هزاران نسل و ارتباط تو در تو ایجاد و دانسته های خود را در دانه هایی بارور برای آیندگان به میراث بگذارید.

آمادگی برای ایجاد شجره نامه

با ایجاد شجره نامه خانوادگی خود، شما با اجدادتان به شیوه ای صمیمی تر و معنادارتر آشنا خواهید شد. در اینجا هفت مرحله برای شروع سفر خود به گذشته را با شما به اشتراک می گذاریم.

1. برنامه داشته باشید
برای ایجاد شجره نامه خود برنامه داشته باشید، به عنوان مثال زمانی که به خانه اقوام می روید از آن ها درباره گذشته بپرسید و همه یافته های خود را ثبت و نگهداری کنید. هفته های اولیه جستجوی شما احتمالاً بسیار پر ثمر خواهند بود زیرا جمع آوری و ثبت اطلاعات در مورد اقوام نزدیک (و معاصر) اغلب ساده است ولی در هفته های بعد کم کم حجم اطلاعات بدست آمده کاهش می یابد. فراموش نکنید که هرآنچه به دست می آورید را در «شجره ساز» ثبت کنید تا مجبور نشوید به یکباره اطلاعات بسیاری را ثبت کنید. نکته دیگر اینکه هرگز دست نوشته های خود را دور نیندازید زیرا «شجره ساز» به شما اجازه می دهد تا همه دست نوشته هایتان را بایگانی و نگهداری کنید.

2. در جستجوی گنج در خانه
نسب شناسان حرفه ای مانند کارآگاهان کارکشته ای هستند. آن ها به دنبال سرنخ ها می گردند، متوجه الگوها می شوند، تحقیقات انجام می دهند و داده ها را برای حل مسایل اسرار آمیز و کشف تاریخچه های خانوادگی جمع آوری می کنند و مانند کارآگاهان، این کارشناسان می دانند که برخی از با ارزش ترین سرنخ ها در هر تلاشی اغلب در معرض دید عموم پنهان است، بلی درست مقابل چشمان شما در خانه.
شکار خود را از زیر زمین، انباری، شیروانی و کشوهایی که ممکن است حاوی عکس ها، آلبوم ها و دفترچه های خاطرات باشد، شروع کنید. نوشته های دارای تاریخ (مانند قرآن ها) به خصوص مفید هستند. یادگاری های خانوادگی، تصاویر قدیمی، سوابق سربازی، دیپلم ها و کارنامه ها و البته نامه ها، دفترچه های خاطرات، کارت پستال ها و دست نوشته ها نکات بسیاری از گذشته را در خود دارند. اگر جستجوی شما شامل جستجو در میان منابعی در خانه اقوام است، آنها را در این فرآیند مشارکت دهید. به آن ها توضیح دهید که چه کاری انجام می دهید و شجره نامه خود را با آن ها به اشتراک بگذارید و به خواسته های آنها احترام بگذارید که چگونه هر موردی را که می یابید، مورد استفاده، کپی یا ذخیره می کنید. فراموش نکنید که «شجره ساز» به شما امکان به اشتراک گذاری شجره نامه و تمامی اسناد مرتبط با آن مانند تصاویر و بایگانی ها را می دهد، پس از همه این امکانات برای یافتن گنج تاریخی خانواده خود کمک بگیرید.

3. با بزرگترها صحبت کنید
بستگان بزرگتر شما  حتی آنهایی که فقط 20 دقیقه از شما بزرگتر هستند کتابخانه های زنده هستند. تاریخچه های خانوادگی که در حافظه آنها ذخیره می شود، می تواند شما را از مشکلات زیادی در این مسیر نجات دهد. برای صحبت با بزرگترها ابتدا به سراغ آن ها نروید بلکه بخشی از شجره نامه خود را تا آنجا که می توانید تکمیل کنید و سپس با مجموعه سوالات خود به سراغ آن ها بروید. این روش یک مزیت دیگر هم دارد و آن این است که اطلاعات قبلی شما، بحث های مشترک زیادی را میان شما مطرح می کند که به علاقه مندی به بحث کمک خواهد کرد. با پرسیدن سوالاتی در مورد والدین پدربزرگ و مادربزرگ و پدربزرگ و مادربزرگ خود و موارد بالادستی شروع کنید. این افراد ریوس شجره نامه شما را تشکیل خواهند داد و در شکل گیری شکل کلی ارتباطات بسیار ارزشمند خواهند بود. اطلاعات اولیه برای پرسیدن شامل نام کامل آن ها، خواهر و برادرها، محل های تولد و تاریخ های تولد، مکان های یا حتی آدرس خانه های خانوادگی، ملیت و پیشینه قومی، مشاغل، تحصیلات و محل دفن است.

4. مراقب اطرافیان خود باشید
اجازه ندهید اشتیاق شما برای جمع آوری اطلاعات بر ادب و احترام غلبه کند. اگر یکی از بستگان مردد به نظر می رسد یا آشکارا از به اشتراک گذاشتن جزییات در مورد یک رویداد یا شخص خاصی خودداری می کند، به سراغ موضوع دیگری بروید. با صحبت با چندین خویشاوند و پیگیری تحقیقات خود، اغلب می توانید بدون ناراحت کردن یا بیزاری کسی، جاهای خالی را پر کنید.

5. اجتماعی باشید
فراموش نکنید که شما همواره می توانید از شبکه های اجتماعی و سایت های مورد علاقه خود مانند توییتر ، فیس بوک و ... استفاده کنید. علاوه بر جستجو و ارتباط با افرادی که نام خانوادگی اجدادی شما را دارند، به دنبال سازمان های محلی، کتابخانه ها و بایگانی های عمومی، راهنمایان تور و خدمات مربوط به شجره نامه در زادگاه اجدادی خود باشید. در این راستا می توانید از ابزار هوش مصنوعی «شجره ساز» نیز استفاده کنید. این ابزار به گونه ای طراحی شده که می تواند ارتباطات قابل اطمینانی میان اعضای شجره نامه شما و هزاران شجره نامه دیگر  در «شجره ساز» بیابد.

6. سفر کنید
یک از بهترین راه های یافتن اطلاعات درباره تاریخچه خانوادگی، سفر به مکان زندگی اجداد شما است. این یک مزیت دیگر هم دارد، شما هم سفر می کنید و از مناظر جدید لذت می برید و هم در این سفر اطلاعاتی از اجداد خود بدست می آورید. از بسیاری جهات، سفر به جایی که اجداد شما از آنجا آمده اند، یک لذت مضاعف خواهد بود. با صرف زمان و صبوری در موانع جاده ها و مسیرهای انحرافی، و ثبت و نگهداری هر چیزی که کشف می کنید، این سفر ها به بهترین لحظات زندگی شما مبدل خواهند شد.

7. صبور باشید
یکی از سوالاتی که من اغلب در رابطه با ردیابی ریشه های خانوادگی از خودم می پرسم این است که چه مدت طول می کشد تا کار تمام شود؟ جواب این سوال ساده است، در واقع هر چه بیشتر به عمق موضوع بروید، اجداد بیشتری کشف خواهید کرد، بنابراین این می تواند یک بازی بی پایان باشد. ولی در نهایت این به شما بستگی خواهد داشت که آیا می خواهید ادامه دهید و یا کتاب خانوادگی خود را در این نقطه ببندید. در بسیاری مواقع افراد این کار را نخواهند کرد زیرا از لذت یافتن اجداد دیگر و خانه دیگری برای دیدن لذت می برند.

  • مطالب مرتبط