لطفا صبر کنید ...

نسب شناسی (علم شجره نامه یا تبارشناسی یا به طور کلی شجره نامه) چقدر محبوب است؟
دسته بندی: مقالات، تاریخ انتشار: 1401/03/15، آخرین بروزرسانی: 1401/03/15 ساعت 12:40 ب.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب پرینت این صفحه به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 

ما در «شجره ساز» معتقدیم که می بایست فرای چارچوب های معمول فکر کرد. لذا در این مقاله به یک موضوع اساسی می پردازیم: نسب شناسی واقعاً چقدر محبوب است؟ 

اگر از 100 نفر بپرسید که آیا علاقه ای به شناخت بیشتر اجداد خود دارند، اکثریت قریب به اتفاق مردم می گویند «بله». بالاخره هر کسی اجدادی دارد! اگر اجداد ما نبودند، امروز اینجا نبودیم. به بیان دیگر، هر کسی ذاتاً به اجداد خود علاقمند است.
حالا به همان 100 نفر برگردید و یک سوال کمی متفاوت تر بپرسید: آیا آماده هستید که زمان و منابع قابل توجهی را برای یادگیری بیشتر در مورد اجداد خود اختصاص دهید؟ برای اینکه بفهمید چرا اکثر مردم «نه» می گویند نیازی به بینش عمیقی ندارید!

چرا شجره نامه ها محبوب هستند؟

تفاوت بین این دو سوال (آیا به اجداد خود علاقمند هستید؟ در مقابل آیا می خواهید زمان و منابعی را برای یافتن اجداد خود اختصاص دهید؟) این است که تبارشناسی در واقع در پس یک سرگرمی بسیار محبوب نهفته است. سوال اول را بپرسید و به نظر می رسد شجره نامه بسیار محبوب است. سوال دوم را بپرسید و ناگهان شجره نامه ها محبوبیت خود را از دست می دهند!

آیا سوال درباره محبوبیت شجره نامه ها صحیح است؟
برخلاف ظاهر آن ها، شجره نامه ها مانند دیگر تفریحات نیستند. در واقع، شجرنامه ها واقعاً یک سرگرمی نیستند. تبارشناسی یک رشته علمی و  دانشگاهی است و بخشی از ذات انسان که همان علاقه به نقطه شروع است را هدف قرار می دهد. در نتیجه، شاید صحبت در مورد سطوح علایق به جای صرفاً یک علاقه در هنگام بحث از شجره نامه ها دقیقتر و صحیح تر باشد. به این معنا که افراد با سطوح علایق مختلف مانند صرف علاقه، علاقه و تلاش، علاقه و تلاش هدفمند و علاقه و هدف گرایی به شجره نامه ها رجوع می کنند. در زیر به هر یک از طبقات علایق به شجره نامه ها می پردازیم:

  • بیرونی ترین و بزرگترین گروه افرادی هستند که به نسب شناسی علاقه مند هستند. این بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهد. نظرسنجی هایی که سوالات کلی در مورد علاقه به شجره نامه ها می پرسند، این گروه را به عنوان جامعه هدف تعیین می کنند. شاید جالب توجه باشد که براساس این نظرسنجی ها، شجره نامه ها به همان اندازه محبوبیت دارند که کارهایی مانند باغبانی و کارهای فنی و خانگی (مانند نقاشی، علاقه به خودرو و ...).
  • گروه دوم کسانی هستند که به اجداد خود علاقه دارند و حداقل یکی از اطرافیان آن ها در صدد ایجاد شجره نامه خانوادگی است.
  • گروه سوم افرادی هستند که یک نسخه از شجره خانواده خود را در اختیار دارند و یا ایجاد کرده اند. این افراد بیش از یک علاقه گذرا به نسب شناسی دارند. آنها آشکارا احساس می کنند که اجداد مهم هستند و می خواهند در مورد آنها بیشتر بدانند. 
  • در نهایت تبارشناسان هستند. اینها افرادی هستند که به طور فعال تحقیقات اجدادی را انجام می دهند. این ها کوچکترین گروه خواهند بود زیرا همه افراد جامعه نیازی به انجام تحقیقات علمی و سیستماتیک اجدادی ندارند.

با در نظر گرفتن تبارشناسی به عنوان سلسله مراتب علایق، درک نظرسنجی ها و گزارش های متناقض در مورد آن بسیار آسان تر است. علاقه به شجره نامه اساساً از موارد معمولی تا جدی تر متغیر است. 

سخن پایانی
شجره نامه ها به عنوان سرگرمی دارای محبوبیتی بسیار هستند ولی به عنوان یک شاخه تخصصی علمی دارای محبوبیت چندانی نیستند. لذا در پاسخ به سوالاتی چون «آیا شجره نامه ها محبوب هستند؟ و آیا علم تبارشناسی محبوب است؟» می بایست نوع جامعه هدف را مشخص نمود. به این معنا که اگر در محفلی غیر علمی (مانند یک مکالمه خانوادگی و یا جمع دوستان) مطرح شود، شجره نامه ها به عنوان سرگرمی دارای محبوبیت بسیاری هستند و در مقابل زمانی که درباره مقالات علمی و تخصص تبارشناسی بحث می شود، شجره نامه ها دارای محبوبیت چندانی نیستند.

  • مطالب مرتبط