لطفا صبر کنید ...

حمایت از تحقیقات و مطالعات علمی توسط «شجره ساز»
دسته بندی: اخبار، تاریخ انتشار: 1400/01/07، آخرین بروزرسانی: 1401/01/19 ساعت 01:15 ب.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب پرینت این صفحه به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 

لطفاً در ابتدای این مطلب توجه داشته باشید که هدف این نوشتار پیشنهاد استفاده از «شجره ساز» به عنوان بستری مناسب برای مطالعات علمی و پژوهشی است و لازم به یادآوری است که ما هیچ بخشی از اطلاعات کاربران را در اختیار هیچ ارگان، سازمان و یا شخصی قرار نخواهم داد. 

iconfinder_Tree_2998115.png

یکی از جنبه های مهم ساختار سلسله مراتبی در شجره نامه ها این است که میتوان از این ساختار برای کشف اختلالات در خانواده ها استفاده نمود. به عنوان مثال  بیماری هایی مانند هموفیلی، بیماری های مادرزادی و امثال آنها به راحتی توسط شجره نامه ها قابل ردیابی و در موارد بسیاری قابل پیشگیری هستند. در زیر مثالی از یک پژوهش علمی را براساس ساختار شجره نامه ها در «شجره ساز» ارایه میکنیم.


فرضیه مورد تحقیق: آیا ارتباط معناداری میان وراثت و بیماری سنگ کلیه وجود دارد؟


برای انجام این پژوهش پس از  مرور ادبیات (بررسی کارهای از پیش انجام شده در این حوزه) و تعیین جامعه هدف و انجام پیش نیازهای تحقیق مانند ارزیابی نمونه ها، ارزیابی جامعه هدف و تحلیل کیفی طرح پژوهشی، نمونه ای از 100 بیمار و 250 فرد سالم برای این تحقیق انتخاب می شوند.

راهکار سنتی برای این تحقیق این است که از افراد حاضر در تحقیق (نمونه ها) درخواست شود تا پرسشنامه هایی را تکمیل نمایند. راه حل جامع تر این است که از آنها درخواست شود که در «شجره ساز»  عضو شده و شجره نامه های خود را با تمرکز بر سوابق بیماری ها و اختلالات خانوادگی تکمیل کنند.

آیا میدانید شما می توانید سوابق بیماری ها و اختلالات را در شجره نامه خود وارد کنید؟ بانک اطلاعاتی «شجره ساز» شامل بیش از 250 بیماری متداول است که به شما کمک می کند تا آنها را سریعتر و کارامدتر وارد نمایید.

پس از تکمیل شجره نامه ها توسط شرکت کنندگان در تحقیق، پژوهشگر از آنها درخواست می نماید تا نسخه ای از شجره نامه خود را بصورت فایل اکسل (excel) برای او ارسال نمایند و او می تواند داده های جمع آوری شده را جمع آوری و تجزیه تحلیل کرده و نتایج را با شرکت کنندگان در تحقیق به اشتراک بگذارد.

آیا می دانید که شما می توانید نسخه ای از شجره نامه خود را به صورت فایل اکسل دانلود نمایید؟ برای انجام این کار از منوی سمت راست صفحه مدیریت، گزینه «مشاهده تمامی شجره نامه های من» را انتخاب کرده و در سمت چپ هر شجره نامه گزینه دانلود را انتخاب نمایید.


مزیت های این روش داده کاوی

استفاده از زیر ساخت «شجره ساز» در مطالعات و پژوهش ها دارای مزیت های زیر است:

  1. شرکت کنندگان در تحقیق تنها پرسشنامه های طولانی و خسته کنند را تکمیل نمی کنند بلکه «شجره ساز» محیطی دوستانه و سرگرم کننده برای آن ها فراهم می کند،
  2. شرکت کنندگان در تحقیق پس از انجام پژوهش، شجره نامه خود را نیز حفظ می کنند و این به آنها کمک می کند تا اثری ماندگار برای فرزندان خود به حفظ بگذارند،
  3. نیاز پژوهشگران به ایجاد بستری برای تحقیق را در محیطی توسعه یافته مرتفع می شود.


ما چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

«شجره ساز» یک بستر انعطاف پذیر است و حداقل کمک ما به شما این خواهد بود که براساس اولویت تغییرات و توسعه وب سایت امکاناتی را برای شما فراهم نماییم تا کمکی در جهت پیشبرد تحقیق و پژوهش شما و ارتقای سطح کیفی تحقیقات ملی در کشور عزیزمان ایران کرده باشیم.

لطفاً پیش از شروع پژوهش خود با ما تماس بگیرید و امکانات مورد نیاز و نوع خدمت رسانی «شجره ساز» را با ما مطرح کنید تا ما سریعتر و کارامدتر به شما کمک کنیم.

انتظار ما از شما چیست؟

تمام امکانات «شجره ساز» به صورت رایگان در اختیار همه کاربران فارغ از هدف آنها، تفریحی، شخصی و پژوهشی قرار دارد و ما انتظار داریم که «شجره ساز» را در مقالات و مطالعات خود به عنوان منبعی ذکر نمایید.

روش صحیح مرجع دهی به «شجره ساز»

بهترین روش مرجع دهی به «شجره ساز» در زیر برای کاربران فراهم شده است که می توانند در بخش مراجع پژوهش خود کپی نمایند:

فارسی

  • شجره ساز (1398). شجره ساز، طرحی جامع و ایرانی برای ثبت و نگهداری از شجره نامه های خانوادگی (https://www.shajaresaz.com)

انگلیسی:

  Shajaresaz (2019). A comprehensive genealogy data center for Iranian heritage (https://www.shajaresaz.com)


چگونه با ما تماس بگیرید؟

شما در هر زمان می توانید از طریق ایمیل info@shajaresaz.com و یا صفحه «پرسش و پاسخ» با ما تماس گرفته و سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.


  1. مطالب مرتبط
    لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید
    برای ارسال نظر به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در سایت ثبت نام کنید.